Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

SAM_1259
ons aanbod

Leven in een andere tijd dan die van je horloge of agenda

 Anselm Grün schreef meer dan 300 boeken, vertaald in 30 talen

met een oplage van 15 miljoen exemplaren.

Hij houdt lezingen all over the world,

is wijsheidsleraar en spiritueel begeleider van topmanagers,

beantwoordt zelf honderden e-mails

en krijgt € 50,- zakgeld per maand.

 

Maar allereerst is Pater Anselm Grün monnik en op zoek naar God.

 

- Hermine Tien - reisleidster DrieTour -

Terug naar jezelf, terug naar je leven

Veel mensen verlangen naar eenvoud en soberheid, naar harmonie en balans waarin je mag zijn zoals je bent. Een ervaring die je kunt opdoen als je een paar dagen te gast bent in de Benediktijner Abdij van Münsterschwarzach, het klooster van Anselm Grün.

 

Bekijk de reis: unieke life-balance retraite met Anselm Grün

 

Het ritme van de dag en de kunst van het ophouden

Het klooster leeft in een ritme, een structuur die niet knelt of je als mens inperkt, maar die je ziel kalmeert en je in je eigen ritme brengt. Dat ervaren ook de vele gasten die zich er een paar dagen of langer aan overgeven.

Ook al ligt de hectiek zelfs in en rond het klooster met al z’n bedrijvigheid steeds meer op de loer, de broeders hebben en houden hun eigen tempo en laten zich niet gek maken door de waan van de dag. Ze beheersen de kunst van het ophouden: ze worden niet geleefd, ze leven.  

 

Voor dag en dauw

Op werkdagen loopt de wekker van Pater Anselm om 4.40 uur af. Als een goed begin van de dag strekt hij altijd eerst zijn armen uit: om de hemel te openen over iedereen die hij vandaag ontmoet en over alles wat hij zelf gaat zeggen en doen. Dat zet de toon! Om 5.05 uur, voordat de wereld ontwaakt, zingt P. Anselm samen met zijn medebroeders in de grote Benediktijner Abdij van Münsterschwarzach de Laudes, de lofprijzing. Symbolisch, zo ongeveer op ‘t moment dat het daglicht de duisternis van de nacht overwint. Na een aantal vieringen gedurende de dag sluiten de monniken die om 19.30 uur zingend af met de Completen, als bescherming tegen het donker van de nacht.

 

Heilige tijd: leven in een andere tijd, dan die van je horloge of agenda

Voor P. Anselm heeft elk moment van de dag een eigen kwaliteit: de frisheid van de morgen is elke dag een symbool van een nieuw begin. Het late middaglicht vertraagt het tempo en bereidt voor op de avond en de nacht. Als je je openstelt voor deze verschillen, ervaar je iets van de heilige tijd, zoals hij dat noemt. Dat is een ander soort tijd dan de kloktijd van ons horloge, onze agenda’s en al onze afspraken, van alles wat we zogenaamd moeten. Heilige tijd is daaraan ontstegen, niemand en niets heeft er vat op. Het is goddelijke tijd.

De dagen van de week zijn heel afwisselend: elke dag heeft z’n eigen thema en kleur met een uniek accent. Ze staan bv. in het teken van een bepaalde heilige, er horen verschillende rituelen bij en op die manier is een week nooit saai of eentonig.



Twee uur per dag schrijven en toch, meer dan 300 boeken

Voor zijn ‘gewone’ werk begint, heeft P. Anselm van 6.00 - 8.00 uur tijd om te schrijven. Dat lijkt niet veel, maar dit vaste ritme in combinatie met zijn grote discipline maakt hem uiterst ‘productief’ en levert elk jaar een reeks nieuwe boektitels op. Hij geniet ervan, werkt nooit met een vast concept, het boek ontstaat al schrijvend onder z’n handen. Vaak dragen mensen tijdens lezingen, cursussen en in persoonlijke gesprekken uiteenlopende (levens)vragen aan en leveren daarmee ‘input’ voor nieuwe boeken.
 

Werken  als spirituele opdracht

Elke dag op gezette tijden - bijna op commando - ‘mooie’ dingen schrijven, lukt dat. . . . ? “Ik schrijf en werk niet vanuit mijn eigen kracht”, zegt Grün. Voor hem zijn werken en schrijven niet zomaar een job maar een spirituele opdracht. Hij put uit zijn innerlijke bron - de inspiratie en creativiteit van de Heilige Geest - die onuitputtelijk is: “Ik hoef ‘t niet allemaal zelf te bedenken, het borrelt op. De vraag is steeds: ben je op jezelf gericht of op God? Mensen die denken dat ze zelf constant moeten presteren, staan onder druk, lopen zelfs het risico van een burnout, branden op door die prestatiedwang”.

 

Als je bv. oog hebt voor de symboliek van de natuur, ‘smaakt’ je leven anders

Voor Grün is het jaar nooit sleur, hij beleeft elk seizoen heel bewust: “Het ritme van de natuur is heilzaam voor lichaam en geest”. De lente bijvoorbeeld - de tijd van Pasen - waarin de natuur weer ontluikt is heel symbolisch: alles wat dood, verdord en hopeloos leek, komt weer tot leven. Dat kan ook voor jezelf gelden. Al lijkt je leven soms uitzichtloos, de natuur laat zien dat er weer een nieuw begin komt. Als je oog hebt voor die symboliek en die beleeft, ‘smaakt’ je leven anders en openen zich nieuwe perspectieven: je fleurt ervan op en voelt nieuwe energie.

 

Bekijk de reis: unieke life-balance retraite met Anselm Grün

 

Tijd is (geen) geld

De hele dag door bidden en zingen - is dat niet ontzettend saai en een beetje zonde van de tijd? Dat ziet P. Anselm anders. In die uren presteren de monniken inderdaad niets tastbaars, halen geen targets, boeken geen meetbare resultaten.

Maar voor hen is tijd juist niet geld en op een heel andere manier kostbaar en waardevol! “Als we bidden, zingen of stil zijn, kan God ons ontmoeten en worden we als het ware even ‘uit de tijd’ gehaald, uit de wirwar van ons werk en de drukte van de dag. Dit is onze ‘heilige’ tijd waardoor er uiteindelijk juist veel werk uit onze handen komt”.

 

Leven vol mindfulness

Slordig en jachtig leven is er in het klooster niet bij. De broeders hebben tijd om te luisteren, doen alles zorgvuldig, met grote aandacht, ze leven vol mindfulness. In het nu zijn is de belangrijkste spirituele houding, die zie je ook bij het Boeddhisme, Hindoeïsme en de Soefi-mystiek. Ga dus vooral niet eindeloos malen over vroeger, over wat geweest is en pieker niet over wat nog komt. En als je bewust leeft, kun je achter de dingen kijken, het wezen der dingen zien. Daar licht het geheim van God op.

 



Jezelf kwijtraken door altijd bereikbaar en beschikbaar te moeten zijn

Rust en stilte zijn in de wereld buiten het klooster schaars geworden, mobiele telefoons en e-mail kunnen je het gevoel geven dat je altijd en overal bereikbaar en beschikbaar moet zijn. Maar dan word je geleefd en kun je jezelf gemakkelijk kwijtraken. Zelf gebruikt P. Anselm z’n (overjarige) mobiel alleen om te kunnen bellen dat hij bij een afspraak door files wat later komt. TV kijken doet hij niet, hooguit een keer in z’n vakantie. En in het weekend checkt hij z’n mail nooit.

 

Ben je consument of mens? 

De samenleving benadert je vaak meer als consument dan als mens, je wordt op allerlei manieren aangemoedigd om te shoppen en je huis vol te proppen met spullen die je niet nodig hebt. Ook daardoor kun je ruimte en vrijheid verliezen en losraken van wie je ten diepste bent. Als je in een simpele kloostercel leeft en elke dag gewoon je habijt weer aantrekt, is het leven in dat opzicht in elk geval een stuk zorgelozer.

 

Bekijk de reis: unieke life-balance retraite met Anselm Grün

 

Op z’n 19e werd Pater Anselm Grün Benedictijner monnik in de Abtei Münsterschwarzach (omgeving Würzburg). Hij studeerde o.a. in Rome theologie, filosofie , later bedrijfskunde en was daarna als kellenaar (financieel directeur) van zijn klooster ca. 35 jaar verantwoordelijk voor zo’n 20 bedrijven en 300 medewerkers die eraan verbonden zijn.

Z’n eerste boek schreef hij bijna ‘per ongeluk’, maar intussen resulteerde dat in ca. 300 titels die in 30 talen vertaald zijn, met een totaaloplage van ca. 15 miljoen exemplaren.

Ondanks zijn ‘succes’ blijft P. Anselm bescheiden, leeft hij sober met een zakgeld van € 50,00 per maand: bv. voor een cappuccino onderweg naar zijn lezingen.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief