Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Argentinië & Chili

Voordat we in Buenos Aires landen, hebben we vanuit het vliegtuig al de omvang van deze veelzijdige wereldstad gezien. Dat zien we gelijk in de wijk Lo Boca met de kleurige huizen, waar op straat de tango wordt gedanst. Op Plaza de Mayo lopen mensen met spandoeken rond. ’s Avonds worden we ondergedompeld door meeslepende muziek en tangodans tijdens een heerlijk Argentijnse diner.

De volgende dag overbruggen we de enorme afstanden per vliegtuig en vliegen we naar het natuurgebied Patagonie. Onderweg zien we dieren en vogels die we niet kennen. Gelukkig hadden we in ons reisgezelschap een vogelaar. Tijdens de kennismaking vertelde hij dat hij graag de Andescondor zou willen zien tijdens de reis. Wat een geluk, die hebben we meermalen gezien! Na een rit door een aantal eindeloze vlaktes komen we aan op het schiereiland Peninsula

Valdes. Op het strand liggen kolossale gevaartes die zich log en onhandig voortbewegen. De zeeolifanten zien er wonderlijk uit. We voelen ons bevoorrecht dat we ze in hun natuurlijke omgeving kunnen zien.

Een hoogtepunt is de boottocht die we maken om walvissen te spotten. We zien ze overal om ons heen. Wat indrukwekkend en opwindend, we zijn er vol van. Maar ook de wandeling door een gebied waar een kolonie Magelhaen pinguins leeft, is speciaal. Overal zien we ze broeden en rond waggelen. We nemen onze tweede binnenlandse vlucht naar El Calefate. Vandaag bezoeken we een gletsjer. Opwinding in de bus als we de Perito Moreno gletsjer op zien doemen, deze is werkelijk adembenemend. Een enorme massa, waar het ijs 60 meter hoog en 5 kilometer breed is. Per dag schuift de ijsmassa een tot twee meter verder, onvoorstelbaar. Vanuit een boot kijken we recht omhoog tegen de enorme gletsjerwand. Met veel geraas zien we grote brokken ijs het water in denderen, het klinkt als onweer. De kleur blauw is zo speciaal dat het bijna onwerkelijk lijkt.

De toch gaat verder over de uitgestrekte steppe naar Chili. Ondenkbaar in ons volle Nederland dat je een dag kunt rijden en niets dan hetzelfde landschap ziet, zover je kunt kijken. We ervaren de enorme ruimte en afmeting van dit gebied. We arriveren in het Nationale Park Torres del Paine waar ons onderkomen in een magnifiek gebied staat. ’s Morgens wakker worden en vanuit je bed

een prachtig uitzicht op bergtoppen die met sneeuw bedekt zijn. Later die dag zien we de machtige granieten torens. We maken een wandeling door het berggebied, waar we een lama soort zien, de cuanaco’s. De tocht komt uit bij oude rotstekeningen, een wandeling

waar je Chili met al je zintuigen ervaart. Met een comfortabele bus rijden we uren achtereen van Chili naar Ushaia in Argentinie. We varen de Straat van Magellanes over met een boot en arriveren in Ushuaia, de zuidelijkste stad ter wereld. Het is het einde van de wereld en zo voelt het ook. Zo ver zijn we nog nooit van huis geweest! We maken een spectaculaire, stoere tocht met jeeps die

dwars over modder paden en door het water rijden, wat een sensatie. Deze reis had ons veel te bieden en heeft een onvergetelijke indruk achtergelaten.

Tekst: Folkert Wijmenga -  reisleider DrieTour

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief