Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Etretat Claude Monet
Het wonder van het licht
ons aanbod

Claude Monet

Het Impressionisme, vernieuwing in de kunst

Het Impressionisme is in de jaren ’70 van de 19e eeuw in Parijs ontstaan. Een groep aankomende kunstenaars wordt op de gevestigde jaarlijkse kunstsalon afgewezen. Reden voor hen om zelf op zoek te gaan naar tentoonstellings- en verkoopmogelijkheden.
De kunstelite en -critici kijken aanvankelijk neer op deze jonge generatie schilders, die de verstarde academische schilderregels naast zich neerlegden.

 

DrieTour, reizen die inspireren.

 

Gericht op de beleving
Zij schilderen veel losser en schetsmatiger. Typerend zijn de gerichtheid op de beleving van het moment ('impressie'), de keuze voor thema's uit het 'moderne leven', de bijzondere aandacht voor lichteffecten en kleur, een schetsmatige werkwijze en het werken in de openlucht. 

Het schilderij, waar deze jonge generatie zijn naam aan te danken heeft is in 1872 door Claude Monet in Le Havre geschilderd: “Impressie zonsopgang”, vlakbij het Museum André Malraux.  

 

 

Claude Monet 

Claude Monet (1840-1926), is de grondlegger van het Impressionisme en tevens trouwste vertegenwoordiger.
Voor Monet staat een landschap of een gebouw nooit op zichzelf. Door zorgvuldige observatie ontdekt Monet dat het licht en de lucht zijn schildermotief tot leven brengt. Hij ziet dat de uiterlijke verschijning van zijn schildermotief ieder moment verandert door een verandering van licht.

 

“Ik wil het onbereikbare. Andere kunstenaars schilderen een brug, een huis, een boot, en dat is het dan. Ze zijn er dan klaar mee. Ik wil de lucht schilderen, die de brug, het huis en de boot omringt. En de schoonheid van de lucht waar deze objecten zich bevinden. Dat is ronduit onmogelijk om weer te geven.”  
Claude Monet

 

Deze radicaal nieuwe benadering van het schilderen heeft Monet in zijn lange leven tot ongekende perfectie ontwikkeld. Uiteindelijk telt voor hem alleen de sfeer om de dingen heen. Zijn late werk is daarom ook bijna abstract te noemen.


DrieTour, reizen die inspireren.

 

Unieke ervaring

Bij sommige schilderijen is Monet er dermate goed in geslaagd om het licht en de lucht weer te geven, dat het oppervlak van het schilderij op je netvlies vibreert. Soms lijkt het dat de gebruikte kleuren en kleurcontrasten zo intens zijn dat de ruimte tussen jou en het schilderij ook met kleur is gevuld.
Geen enkele kunstcatalogus, geen enkele reproductie kan je dit laten ervaren. Deze schilderijen moet je in het echt zien.

 

Aan het einde van zijn leven ging Monet vooral de waterlelies (Nymphéas) in zijn eigen vijver in Giverny schilderen. De rust die hiervan uitgaat, geeft ook jezelf rust. En wie weet, helpt het licht van Monet, je eigen licht, je eigen diepste kern beter te leren kennen.

 

DrieTour, reizen die inspireren

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief