Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Kabbala

Kabbala betekent 'ontvangen'. Het is de mystieke, esoterische kant van het Jodendom en zoekt een dieper begrip van de Thora dan zijn letterlijke interpretatie. De kabbala zoekt en geeft antwoorden over het wezen van God, het ontstaan van de wereld, de spirituele wereld en onze individuele relatie met God en met elkaar. Volgens de kabbalisten zijn alle antwoorden op de grote vragen die elke generatie zich weer stelt, zoals,”wie ben ik?”, “waar kom ik vandaan?”, “waarom zijn we hier?”, in code te vinden in de Thora. Het is lang een geheime leer gebleven die mondeling werd doorgegeven aan een select aantal rabbijnen per generatie. De studie was voorbehouden aan getrouwde rabbijnen van boven de veertig jaar. Niet ingewijden die de kabbala bestudeerden, liepen het gevaar gevangen te worden door krankzinnigheid. Men vond de kennis te gevaarlijk om met de grote massa te delen. Het zou ook voor verkeerde doeleinden kunnen ingezet worden. Men vergelijkt de kennis wel eens met die van een ui. Onder elke laag van de Thora ligt een andere verborgen laag die nieuwe, hogere inzichten onthult. Volgens de traditie heeft de Thora 70 gezichten, wat wil zeggen dat elke passage in de bijbel 70 verschillende lagen verbergt.

 

Kabbala is Hebreeuws voor traditie. Maar ondertussen is kabbala de naam geworden voor een verzameling mystieke en ethische Joodse teksten waarvan de meesten dateren uit de middeleeuwen. Het werd door joodse en Arabische schriftgeleerden in het Westen geïntroduceerd. Het bestaat voornamelijk uit speculatieve en symbolische interpretaties van Hebreeuwse Schriften. Maar er zijn diverse kaballa-tradities. Sommige kabbalisten gebruiken hun intuïtieve gaven om de karaktereigenschappen van een persoon te doorgronden, en anderen hadden weer diverse methoden om de toekomst te voorspellen.

 

Tsfat is het centrum van de kabbala. In deze stad met joodse wetenschappers en boekdrukkunst werd de kabbala, de joodse mystiek, steeds belangrijker. Een goed voorbeeld is het boek Zohar (‘schittering’). Het is een mystiek, grotendeels in Aramees geschreven commentaar op de Thora, Ruth en het Hooglied. Ook het boek Sjoelchan Aroech (‘de gedekte tafel’) van rabbijn Josef Karo (1488-1575) heeft zijn wortels in Tsfat. Het is een handboek voor de dagelijkse praktijk van het joodse leven.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief